Sunday, March 20, 2011

suasana di luar kawasan masjidil haram

suasana di makkah memang best, tak pernah sunyi. 24hour mesti ramai orang buat ibadat. kedai pon ada yang bukak, so kalau lapar o nak muntah kedarah ke apa, jangan risau. kedai kebab bukak lagi hihi.

depan istana raja arab, kaya betol raja aziz nie. kat mina pon ada istana die jugak.


toilet lelaki dan perempuan sedang dibaik pulih, toilet dia nun jauhhhhhh kat luar. so kalau boleh tahan nak membuang okay la, kalau jenis yang xboleh boleh. mang kena lah tahan jugak, dah xley wat pape da huhu.

bila suasana menjadi malam,


>suka tengok bile pekerja masjid basuh lantai, semua nye ikut rentak yang same.

disetiap waktu, tak kire subuh, zohor, asar, maghrib, isyak, pasti ada yang meninggalkan kita. kadang-kadang 7 jenazah, imam makkah akan mengimamkan. terdetik dalam hati, nanti kalau aku mati ada ke orang nak mandikan aku? solat jenazah keatas ku? insaf wehh insaf sangat. kalaulah dapat meninggal kat makkah dan madinah, seksa kubur tetap ada dan kita tetap akan dijanjikan syurga yang cukup indah.


selama 11 hari kat sane, time aku takleh lupe bila nak buat sa'i yang keENAM dari marwah ke safa. tempat laluan wheelchair, ada sekujur badan terbaring. ramei yang berkerumun tengok. depa tutup muke ngan kaen. lelaki tuh dalam berumur, memakai ihram n tali pinggang hijau. tak silap aku jemaah malaysia je yang pakai tali pinggang hijau. meninggal dalam buat sa'i, al-fatihah.


hanya padaNYA kita bersujud, hanya padaNYA kita berserah,

depa yg skodeng makcik peah mandi!

di taja oleh

churp churp

cakap banyak-banyak

yang terhebat

si pengikut dimuka buku

Followers

laluan jalan raya

kaen bendera

free counters