Tuesday, April 19, 2011

wahai manusia, adakah kamu puas dengan kehidupan kamu?".


kisah berkenaan ALLAH perintahkan jibrail a.s.;

untuk bertanya kepada kerbau berkenaan kehidupannya, samada ia selesa dengan cara hidup yang ALLAH tentukan kepadanya. iaitu berkubang dalam lumpur. etelah jibrail a.s. tanya kepada kerbau perihal tersebut. kerbau menjawab dia selesa dan puas dengan ketentuan ALLAH swt terhadap dirinya.

kerbau telah menyatakan perasaan simpatinya terhadap kehidupan kelawar yang lebih teruk daripada dirinya kepada jibrail a.s. agar bertanyakan perihal keselesaan hidup kelawar. jibrail a.s. pun tanya kepada kelawar, kelawar beritahu

"walaupun aku tidur, kakiku di atas dan kepala dibawah, dan bermandikan air kencingku sendiri, namun aku puas dengan apa yang ditentukan ALLAH swt. terhadap diriku"

dalam keadaan kelawar yang demikian pun, simpatinya terhadap cacing lebih daripada dirinya, dan meminta jibrail a.s. agar bertanya kepada cacing. setelah itu jibrail a.s. pun tanya kepada cacing, cacing menjawab kepada jibrail a.s.

"aku selesa dan puas dengan kehidupan aku yang telah ditentukan ALLAH terhadap diriku, walaupun aku tiada tulang belakang, tiada mata, aku makan tanah dan najisku juga tanah , kemudian aku makannya semula, aku redha.

"wahai jibrail, cuba engkau tanya kepada manusia, adakah mereka puas dengan kehidupan mereka?".

maksud yang mendalam bukan? wahai sahabat, adakah kamu semua puas dengan kehidupan yang kamu miliki sekarang? barangkali jawapannya pasti NYA dan pasti TIDAK bukan?


LIKE la kalau korang hot;)

2 comments: