Monday, April 25, 2011

dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah


rasulullah bersabda: "dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah". (HR Muslim).

dari aisyah ra yang menceritakan:


aku bertanya rasulullah: "siapakah yang paling besar haknya ke atas seorang perempuan?".

jawab nabi: "suaminya".


aku bertanya lagi: "siapakah yang paling besar haknya ke atas seorang lelaki?".


jawab nabi; "ibunya". (HR al-Hakim)


rasulullah saw bersabda: “apabila seorang wanita redha atas kehamilannya dari suaminya yang sah, sesungguhnya ia telah mendapat ganjaran pahala seperti ibadah puasa dan mengerjakan ibadah-ibadah lainnya dijalan ALLAH: dan jika ia merasa ber...at, letih atau lesu, tidaklah dapat dibayangkan oleh penghuni langit dan bumi, betapa kesenangannya disediakan oleh ALLAH di hari akhirat nanti.

apabila anaknya lahir, maka dari setiap teguk air susu yang dihisap oleh anak, si ibu mendapat kebajikan pahala. apabila si ibu berjaga malam (kurang tidur kerana anak) maka si ibu mendapat ganjaran pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba sahaya kerana ALLAH.”
(HR Ibn Hibban)


seorang perempuan datang bertanya kepada rasulullah saw serta menerangkan katanya:
“sesungguhnya sepupuku meminangku, maka sebelum aku berumah tangga , ajarkanlah kepadaku, apakah hak suami terhadap isterinya?

rasulullah saw menjawab:
“sesungguhnya hak suami terhadap isterinya sangatlah besar, sehingga apabila mengalir darah hidung atau nanah suaminya, lalu dijilat isterinya, masih belum terbayar hak suaminya itu. dan jika sekiranya manusia dibolehkan sujud kepada manusia, nescaya aku perintahkan si isteri untuk sujud kepada suaminya.”(HR. Al-Hakim)

rasul ALLAH bersabda: "jika seorang suami memanggil isterinya datang ke katilnya (iaitu untuk hubungan kelamin) dan dia menolak, dan menyebabkan dia (suami) tidur dalam kemarahan, malaikat-malaikat akan mengutuknya hingga waktu pagi. (HR Bukhari)

rasulullah bersabda:
“dan sebaik-baik wanita ialah mereka yang boleh mengembirakan engkau apabila kamu melihatnya, dan yang mentaati kamu apabila kamu menyuruhnya, dan dia memelihara maruah dirinya dan harta engkau ketika ketiadaanmu".
(HR Nasa'i, Baihaqi, Ahmad dan al-Hakim )


rasulullah bersabda: "apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan taat kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya: masuklah kamu ke dalam syurga dari pintu mana saja yang kamu suka". (HR Ahmad)

nabi bersabda: “mana-mana perempuan yang meninggal dunia dalam keadaan suaminya redha padanya, maka dia akan masuk syurga”. (HR At-Tirmidzi)


dah baca semua? betapa besarnya martabat seorang wanita bukan.
dah la yok solat maghrib:)



LIKE la kalau korang hot;)

No comments:

Post a Comment